Landing van parachutisten in een van de landingszones tijdens operatie Market Garden. Bron: NIMH

Airborne

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden er voor het eerst grote luchtlandingsoperaties uitgevoerd. Eenheden aan parachutes en in zweefvliegtuigen moesten de vijand verrassen, en doelen veroveren voordat de vijand door had wat er aan de hand was. Snelheid en verrassing zijn de voordelen van airborne-troepen, maar ze zijn te licht bewapend om de strijd lang vol te houden. De Locust werd speciaal ontwikkeld om luchtlandingen meer kracht te geven. De tank is licht genoeg om met een zweefvliegtuig vervoerd te worden, maar biedt toch extra vuurkracht en pantser aan de para’s.

Hamilcar Glider

Er was maar één zweefvliegtuig groot en sterk genoeg om de Locust in te vervoeren, en dat was de Britse Hamilcar. De neus van dit toestel kon opengeklapt worden. De Locust reed er achteruit in: zo kon hij na de landing direct het slagveld oprijden. In maart 1945 kwam de Locust voor het eerst in actie, tijdens Operatie Varsity. Dit was onderdeel van een grote geallieerde operatie om de Rijn over te steken. Er deden meer dan 16.000 luchtlandingstroepen aan Varsity mee, waaronder acht Locust Airbornetanks. Het was geen groot succes. Zowel het 37mm kanon als de bepantsering waren te zwak om de tank van waarde te laten zijn.

Zomeroffensief

Hoewel de Koninklijke Landmacht nooit een Locust heeft gebruikt, heeft het Nationaal Militair Museum toch een Locust in de collectie. De tank staat momenteel in ons depot en is daardoor niet in het museum te bekijken, maar begin september is er toch een mogelijkheid! Op 4 en 5 september vindt het Soesterberg Zomeroffensief plaats, en dan geven we de Locust een mooi zichtbaar plekje. Ook zullen er dat weekend tanks en pantservoertuigen door onze arena rijden, en is er van alles te doen voor kinderen.

Meer informatie over het Soesterberg Zomeroffensief

Foto uit 2016: themajaar 100 jaar tanks. De M22 Locust staat momenteel in het depot en is geen onderdeel van de vaste opstelling.

Specs

Krijgsmachtonderdeel: Britse Airborne-eenheden (niet door Koninklijke Landmacht gebruikt)
Bouwjaar: 1944
Functie: Lichte tank voor luchtlandingen
Bemanning: 3
Fabrikant: Marmon Herrington (Verenigde Staten)
Motor: Lycoming; 6 cilinder luchtgekoelde boxermotor
Aandrijfwiel: voor
Max. snelheid: 64 km/u
Gewicht: 7.445 kg
Bewapening: 37 mm kanon, .30-mitrailleur
Pantser: 10 mm (boven) tot 25 mm (front)

Alfred Staarman
"De Locust is een doodlopende straat in tankdesign. Tanks moeten groot en zwaar zijn, dan pas heb je er wat aan." Drs. Alfred Staarman, Hoofd Collectie NMM

Wil jij de Locust van dichtbij bekijken en jouw spot op Soesterberg maken? Bezoek dan 4 & 5 september het Zomeroffensief!

Reserveer je tickets