Het werkpaard van de Luchtmacht

In 1995 klonk er een nieuw geronk boven Soesterberg. De eerste Chinook landde, waarmee voor 298 Squadron een nieuw tijdperk aanbrak. Zesentwintig jaar later, neemt de Luchtmacht afscheid van het type CH-47D. Vanaf januari 2022 vliegen zij uitsluitend met het nieuwe type Chinook.

Nihil Nobis Nimium

In 1950 werd op Vliegbasis Soesterberg het 298 squadron opgericht. Het squadron vloog met lichte vliegtuigjes en had transport, verkenning en artilleriewaarneming als taak. In 1955 was 298 het eerste squadron dat helikopters kreeg. Eerst vlogen ze met de Raven, later met de Alouette II en III en de Bölkow Bo-105. In 1995 stapte het squadron over op de Chinook. Met de heli vlogen ze missies in onder meer Kosovo, Ethiopië, Bosnië, Irak, Afghanistan en Mali. De Chinook werd ingezet om allerlei spullen te vervoeren, van humanitaire hulpgoederen tot bouwmaterialen en voertuigen. Ook werden Chinooks gebruikt om militairen en gewonden te transporteren.

De Chinook werd bovendien ingezet voor operaties met Special Forces: die sprongen met een parachute uit de heli, of werden door de Chinook afgezet, bevoorraad en/of opgepikt. Al die verschillende taken passen perfect bij 298 squadron, want hun wapenspreuk is Nihil Nobis Nimium: ‘Niets is ons te veel’!

Bron: Ministerie van Defensie

Wereldwijd ingezet

Een Chinook herken je direct aan de dubbele rotorsystemen. De meeste helikopters hebben een grote hoofdrotor en een kleine staartrotor, maar de Chinook heeft twee rotoren achter elkaar. Ze draaien tegen elkaar in. Dit geeft de helikopter ontzettend veel kracht: hij kan wel dertienduizend kilo tillen! Soms is iets zo groot of zwaar dat het niet in de Chinook past, en dan wordt het onder de helikopter gehangen. De heli heeft drie ‘cargo hooks’ waar lading aan kan worden gehangen: bijvoorbeeld een container, een stuk artillerie of twee terreinwagens. Maar de Chinook heeft ook het dak van een bunker verplaatst, een kleine vuurtoren, en zelfs een F-16!

Een bijzondere functie van de Chinook is die van ‘vliegende brandweer’. Als er een brand is, bijvoorbeeld in een natuurgebied, kan er een ‘bambi bucket’ onder de Chinook worden gehangen. De helikopter vliegt dan naar een meer of een plas, laat de bucket zakken en schept tienduizend liter water op. Vervolgens vliegt de heli naar de brand en gooit het water er overheen. Een lokale stortbui!

Terug naar de voormalige thuisbasis?

298 Squadron en de Chinook hebben een bijzondere band met Vliegbasis Soesterberg, waar nu ons museum staat. Het squadron is hier opgericht, had de vliegbasis jarenlang als standplaats en nam hier de Chinook in gebruik. Inmiddels is Vliegbasis Soesterberg gesloten en zijn alle helikoptersquadrons van Defensie ondergebracht in het Defensie Helikoper Commando. De Chinooks hebben nu Vliegbasis Gilze Rijen als thuisbasis. Dit jaar neemt de Luchtmacht afscheid van de CH-47D. Alle toestellen worden vanaf januari 2022 vervangen door het type MYII Chinook Caas, ook wel CH-47F.

Of wij een mooi plekje weten voor één van de CH-47D Chinooks? Terug naar de voormalige thuisbasis zou natuurlijk geweldig zijn…

Bron: Ministerie van Defensie

Specs

Krijgsmachtonderdeel: Koninklijke Luchtmacht
Periode: 1995 – heden
Functie: Transporthelikopter
Bemanning: 2 vliegers + 2 loadmasters
Fabrikant: Boeing
Motor: 2x Honeywell T55-L-714A turboshaft
Rotoren: twee
Rotordiameter: 18,3 m
Max. Snelheid: 315 km/u
Max. vlieghoogte: 7.000 m
Lengte: 15,9 m (zonder rotoren)
Breedte: 3,7 m (zonder rotoren)
Hoogte: 4,9 m (zonder rotoren)
Leeggewicht: 11.000 kg
Laadcapaciteit: 13.000 kg
Max aantal passagiers: 57 militairen met uitrusting
Bewapening: evt. 3x MAG of .50-mitrailleur