Een slim ontwerp met moderne technieken

DOOR MAX VAN KLEEF

De V1 is een vliegende bom. Het is feitelijk het eerste kruisvluchtwapen en werd door Duitsland ingezet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er zijn 30.000 V1’s geproduceerd en werden eerst vooral vanuit Noord-Frankrijk afgeschoten. Later werd de V1 ook vanuit Nederland ingezet.

Een V1-raket (1948). Bron: NIMH.

Bijzondere techniek

Hoe werkt de V1?

De V1 werd afgeschoten vanaf een soort schans en had als doel om zoveel mogelijk schade aan te richten aan de havens van Antwerpen en Londen. De bommen stonden altijd gericht naar het westen. Aan de onderkant van de V1 zie je een soort sleuf. Daar zat een blok in, waarmee de V1 werd gelanceerd. Vloog hij van de schans, dan viel het blok op de grond en vloog de V1 uit zichzelf verder richting het doelwit.  

Ik ben vele jaren werkzaam geweest bij de luchtmacht en ben met name gefascineerd door de techniek van de V1. De techniek die is toegepast is een knap staaltje werk uit die tijd. De straalmotor was primitief en het wapen had een eenvoudig geleidingssysteem. De V1 vloog op eigen kracht naar het doel en kon een snelheid van 656 kilometer per uur bereiken. Het was in die tijd een heel slim ontwerp met allerlei moderne technieken die nog steeds in vliegtuigen worden gebruikt.

"In vergelijking met de vliegtuigen in het Nationaal Militair museum wijkt de V1 af in zijn soort. Hij heeft de aerodynamica van een piano!" Max van Kleef - Vrijwilliger NMM

Onze vrijwilligers hebben een groot aandeel in de bezoekerservaring van het museum. Vaak hebben de vrijwilligers een persoonlijke relatie met de krijgsmacht, het museum of een specifiek collectiestuk.

Ook vrijwilliger worden?