Onthulling ‘De moedige verdediging der stelling bij Les Quatre-Bras’, 14 november 2022.

Kijk live mee

Kruispunt Waterloo

Midden in het museum vindt een bijzonder project plaats: de restauratie van het schilderij over de slag bij Quatre-Bras. Het schilderij is afkomstig uit Paleis Soestdijk en is 6 bij 4 meter. Gigantisch dus!

Op 7, 8 en 9 februari zijn de restauratoren aanwezig om het schilderij te restaureren. Bezoekers mogen vragen stellen.

Kruispunt Waterloo

Dit vind je in de Schatkamer

Vaandel uit 1903

Ons museum herbergt een heleboel verborgen parels zoals dit vaandel. Vaandels voor eenheden van de Nederlandse krijgsmacht zijn ontworpen in 1819 door de schilder Jan Willem Pieneman. Dit ontwerp is standaard voor alle eenheden maar de Koninklijke Militaire Academie mocht hiervan afwijken vanwege hun bijzondere status. Dit exemplaar komt uit 1903 en is in Biedermeier stijl. Dat zie je bijvoorbeeld aan de gekroonde W en aan de ‘oranjetak’ aan de rand.

Napoleon zei ooit: “Een soldaat is nooit een vreemde, zolang hij bij zijn vaandel blijft.” En een kenmerkende uitspraak van keizer Constantijn over vaandels was “In Hoc Signo Vinces”, oftewel ‘onder dit teken overwint gij’.

Een bijzondere portrettenreeks

Officiersportretten

In de Schatkamer van het Nationaal Militair Museum hangt een reeks officiersportretten van een van de beroemdste portretschilders uit de zeventiende eeuw: Jan van Ravesteyn. In 1611 begon hij, in opdracht van Prins Frederik Hendrik van Oranje-Nassau, aan een serie van 26 portretten van cavalerieofficieren. De portretten hingen eeuwenlang in paleis Honselaarsdijk, het buitenverblijf van de familie Van Oranje-Nassau.

Niet alleen in Nederland maar zelfs internationaal was het zeldzaam dat een groep militairen zich gezamenlijk liet vereeuwigen. “Van Ravesteyn verbeeldde op voortreffelijke wijze de belangrijkste officieren uit de omgeving van de prins van Oranje”, aldus conservator Jeroen Punt.

Maastrichtse ivoren pistolen

17e-eeuwse

Maastrichtse ivoren pistolen

De zeventiende eeuw was de eeuw van het classicisme waar kunstenaars en architecten inspiratie opdeden bij de klassieke Romeinse en Griekse culturen. Denk aan het Paleis op de Dam en het Mauritshuis. Ook in de vormgeving van wapens zien we dat terug zoals op de kolven van de ivoren pistolen met klassieke hoofden. Ze werden tussen 1650 en 1675 in Maastricht gemaakt en zijn een schoolvoorbeeld van het 17e-eeuwse classicisme. Conservator Mathieu Willemsen: “De Maastrichtse ivoren pistolen zijn een schoolvoorbeeld van het 17e-eeuwse classicisme.”

Klassieke hoofden op de Maastrichtse ivoren pistolen