Hawker Sea Fury

Hawker Sea Fury

Overdracht van de eerste Sea Fury aan de Marine Luchtvaartdienst in 1948. (Bron: NIMH)

Het allersnelste propellervliegtuig

De Sea Fury is het snelste propellervliegtuig dat ooit operationeel is ingezet. Het toestel is erg wendbaar, prettig om te vliegen en kan een grote wapenlast dragen: een ideale jachtbommenwerper. Van 1948 tot 1957 had de Marine Luchtvaartdienst (MLD) in totaal 47 Sea Fury’s in dienst, waarvan er 25 door Fokker werden gebouwd.

Sea Fury aan boord van de Hr. Ms. Karel Doorman. De vleugels zijn geklapt om ruimte te besparen. (Bron: NIMH)

Een Nederlands vliegdekschip

Na de Tweede Wereldoorlog nam Nederland het Britse vliegdekschip HMS Venerable over. De marine hernoemde het schip tot Hr. Ms. Karel Doorman. Vanaf 1950 kwamen de Sea Fury’s van 860 squadron aan boord.

Opereren vanaf een vliegdekschip is heel lastig

De landingsbaan is kort en beweegt alle kanten op. Als het dek vol stond met vliegtuigen, werd een katapult gebruikt om de Sea Fury’s te lanceren. Een hydraulisch systeem bracht een kabel op spanning. Er zat een speciale breekring aan: als de kracht groot genoeg was, brak de ring en schoot het vliegtuig van het dek af. Veilig was het zeker niet: van de 47 Nederlandse Sea Fury’s zijn er zeventien verongelukt.

Korea-oorlog

Tijdens de Koreaoorlog (1950-1953) vlogen drie Nederlandse vliegers gevechtsmissies in hun Sea Fury’s. De drie waren vrijwillig aan boord van het Britse vliegdekschip HMS Ocean, om ervaring op te doen. Toen het schip ingezet werd bij Korea draaiden de Nederlanders gewoon mee. Ze bombardeerden gronddoelen en leverden luchtsteun. In 2019 kregen de drie vliegers, waarvan twee postuum, de Korean War Service Medal voor hun inzet.

Het stuntteam van de MLD, de ‘Aerobats’ van 860 squadron, vliegt met Sea Fury’s. (Bron: NIMH)

Voorbijgestreefd door de straaljager

De Sea Fury deed dienst in de tijd waarin de straaljager opkwam. Straaljagers zijn sneller, kunnen sneller stijgen en hebben een hoger plafond dan propellervliegtuigen. Het enige voordeel van de Sea Fury was zijn wendbaarheid. In 1952 slaagde een Britse Sea Fury er in om boven Korea een MiG-15-straaljager neer te schieten. Toch was het duidelijk dat straaljagers de toekomst waren. In 1957 verving de MLD de Sea Fury’s door Sea Hawks: straaljagers. In ons museum hangen ze gebroederlijk naast elkaar.

Specs

Krijgsmachtonderdeel: Marine Luchtvaartdienst (MLD)
Periode: 1948-1957
Functie: Jachtbommenwerper
Aantal in Nederlandse dienst: 47
Bemanning: 1
Fabrikant:  Hawker Siddeley (Groot-Brittannië) (25 stuks in licentie door Fokker gebouwd)
Motor:  Bristol Centaurus 18 (2.550 pk)
Max. Snelheid: 740 km/u
Vliegbereik: 1.127 km
Plafond:  10.912m
Lengte:  10,57m
Hoogte: 4,90m
Spanwijdte:  11,70m
Leeggewicht:  4.190 kg
Bewapening: 4x Hispano 20mm mitrailleur Mk V; twee ophangpunten voor 500- of 1000-ponder bommen of 12x ongeleide raket (3 inch of 5 inch)

Drs. Alfred Staarman, Hoofd Collectie NMM
"De Sea Fury draagt zijn naam met recht: een furieus toestel!" Drs. Alfred Staarman, Hoofd Collectie NMM