De F-100 in het NMM

De F-100 is terug in Soesterberg!

Dankzij ruim 900 donateurs hebben we dit iconische vliegtuig kunnen restaureren. Van 1956 tot 1960 vloog de ‘Super Sabre’ vanaf Vliegbasis Soesterberg.

De F-100 Super Sabre.

De Super Sabre

De F-100 ‘Super Sabre’ is ontwikkeld als jachtvliegtuig dat het luchtoverwicht kan behalen. Dat betekent dat hij vijandige vliegtuigen uit moet kunnen schakelen. Snelheid is hierbij belangrijk. Dit toestel is het eerste vliegtuig dat in horizontale vlucht door de geluidsbarrière kan breken. In 1953 breekt de Super Sabre het snelheidsrecord door 1.217 km/u te vliegen!

De Amerikaanse luchtmacht gebruikt de F-100 onder meer tijdens de Vietnamoorlog. Ook zijn er op NAVO-bases in heel Europa Amerikaanse F-100’s gestationeerd.

Een F-100 landt op Vliegbasis Soesterberg met zijn remparachute. De drie groene banen op de staart zijn een kenmerk van het 32ste Squadron. (Bron: NIMH)

The Sound of Freedom

Vier jaar lang is de F-100 een bekende verschijning boven de omgeving van Soest. Het Amerikaanse 32ste Squadron op Vliegbasis Soesterberg vliegt vanaf 1956 met de Super Sabre.

Door de geluidsbarrière

Het vliegtuig wordt niet alleen herkend door zijn uiterlijk, maar ook door zijn geluid. Hij maakt namelijk enorm veel herrie! Meer dan eens breken er ruiten als de F-100 door de geluidsbarrière knalt. Toch staat het oorverdovende geluid bekend als ‘the Sound of Freedom’.

De F-100 Super Sabre klaar voor restauratie, september 2021.

Restauratie

De F-100 van ons museum stond jarenlang buiten en was in slechte staat. Gelukkig hielpen ruim negenhonderd donateurs ons om de Super Sabre in oude glorie te herstellen. Meer dan een half jaar stond het vliegtuig in de werkplaats. Begin mei 2022 kwam het toestel terug naar Soesterberg.

Benieuwd hoe het restauratieproces is verlopen? Bekijk de video’s:

Specs

  • Naam: F-100C ‘Super Sabre’
  • Periode op Soesterberg: 1956-1960
  • Eenheid op Soesterberg: 32nd Fighter Day Squadron
  • Functie: Luchtverdediging en jachtbommenwerper
  • Bemanning: 1
  • Fabrikant: North American
  • Motor: Pratt & Whitney J-57-P-21 turbojet (7690 kg stuwdruk)
  • Max. Snelheid: 1.320 km/u
  • Vliegbereik: 2.415 km (met twee externe brandstoftanks van 1.705 liter)
  • Plafond: 10.000 m
  • Lengte: 15,09 m
  • Hoogte: 4,60 m
  • Spanwijdte: 10,15 m
  • Leeggewicht: 9.526 kg
  • Bewapening: 4x M-39 20mm kanon; zes ophangpunten voor conventionele of nucleaire wapens
Conservator NMM Alfred Staarman
"Snel, sneller, snelst: ‘the hun’ leidt het tijdperk van het supersonische vliegen in." Alfred Staarman - Conservator